وبلاگ شخصی بهروز صمدی

تغ??ر فرهنگ کار?

بهروز صمدی | يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۰۱ ق.ظ | ۰ نظر

پنجم فروردین(اولین روز کاری) ، فرصت خوبی بود تا در مراسم عید دیدنی و ملاقات کارکنان با هم و با مدیرعامل ، هم در زمان دید و بازدید همکاران صرفه جوئی شود و هم با شنیدن سخنان  مدیریت ارشد از انتظارات او در سال جدید کاری با خبر شویم.

در صحبت های مدیریت ارشد 5 خواسته اصلی عنوان شد که چهارتای آن به صورت کمی قابل پیگیری است ولی پنجمی که از نظر ایشان مهم ترین آن هم عنوان شد این بود:

"و از همه مهم تر و اساسی تر برای تحقق سنگ نشانه های تعیین شده و سرآمد بودن در شرایط حاضر ، بتوانیم تغییر فرهنگ کاری را در شرکت نهادینه نمائیم."

با این نقشه راه وظیفه متولیان منابع انسانی چیست؟

چرا مدیریت ارشد سراغ از تغییر فرهنگ کاری گرفته است؟

به همین منظور و برای فهم بهتر موضوع ، گفتگوی آزاد دو ساعته ای با حضور استاد گرانقدر جناب آقای علیپور و همکاران داشتیم که خلاصه آن به شرح ذیل است:

فرهنگ رفتارهائی است که الگویی بر آن ها حاکم است.رفتارهای تکراری.

علت اینکه مدیرعامل تغییر فرهنگ کاری را دنبال می کند می تواند این باشد که اگر فرهنگ محور عمل کنیم هزینه های " کنترل و هدایت" کم می شود.مثلاً اگر هدف سازمانی ، تکریم ارباب رجوع باشد و این فعالیت فرهنگ آن سازمان شده باشد دیگر نیازی به کنترل و نظارت کارکنان برای انجام این فعالیت نیست و به صورت خودکار کارکنان برای مشتری اهمیت زیادی قائل هستند  و در اصل میزان روانی کار به شدت بالا می رود و زودتر به نتیجه می رسیم ، مدیریت ارشد ما هم بارها و بارها به نتیجه محور بودن اشاره کرده است و همواره به شدت دنبال نتیجه است.

سال گذشته در هر سخنرانی که ایشان داشت و من هم صحبت هایش را می شنیدم و یا می خواندم امکان نداشت به نتیجه گرا بودن اشاره نکند ضمن اینکه ایشان پس از 26 سال خدمتش سکان دار شرکتی شده است که خود زمانی به عنوان کارفرما و منتقد اصلی این شرکت بوده و از همه مهم تر آن دوران ها مشکلات امروز (تحریم و ...) را نداشته و امروز عهده دار شرکتی است که آن رونق گذشته را ندارد و با همه این تفاسیر بازهم مشخص نیست منظور ایشان از تغییر فرهنگ کاری دقیقا چیست و پاسخ به سه سوال مهم ضروری است.

1.نتایج حاصل از فرهنگ چیست؟

2.محتوای فرهنگ چیست؟

3.با چه ابزارهائی فرهنگ منتقل می شود یا ایجاد می شود؟

هر کدام از این سوال ها بسیار کاربرد دارد.سوال اول را بایددر گفتگوئی ماهرانه از مدیریت ارشد پرسید و با او وارد چالش شد تا بر اساس آن بتوان محتوای فرهنگ را تدوین کرد و از ابزارهای مناسب برای رسیدن به هدف استفاده کرد مثلاً :

از مدیران فرهنگ ساز کمک گرفت .مدیری که با رفتارش فرهنگ تولید کند نه تعریف کند.برای حماسه آفرینی نیاز به مدیرانی است که بتوانند اسطوره باشند و رفتارهای عینی شان اینگونه عمل کنند، طوری باشد که دهان به دهان گشته وتبدیل به  اسطوره شوند.اساساً اسطوره فرهنگ درست می کند که متاسفانه در سازمان های ما مدیران حماسه ساز کم هستند.

و یا از فضای بلافاصله بهره جست.فضای بلافاصله رفتار آدم ها را عوض می کند.آدم ها تابع فضای بلافاصله اند چون ایجاد چنین فضاهائی است که روی آدم ها اثر می گذارد بنابراین فضاسازی خیلی مهم است و ... .

  • بهروز صمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی