وبلاگ شخصی بهروز صمدی

افزایش بهره وری منجر به افزایش رضایت یا برعکس؟

بهروز صمدی | يكشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱ ق.ظ | ۱ نظر

در ایران سازمان هایی وجود دارند که علی رغم تحریم ها و وضعیت نابه سامان کنونی که گریبان گیر بسیاری از شرکت ها شده است هنوز مبالغ زیادی پول را به منظور افزایش خشنودی کارکنان خود در فعالیت های مختلف خرج می کنند و سازمان من چنین است.ساعت کاری شناور ، پیاده روی به مدت 20 دقیقه بعد از صرف نهار خارج از شرکت ، احداث و راه اندازی استخر در داخل سازمان ، امکانات ورزشی نظیر باشگاه بدن سازی برای استفاده همه روزه(قبل از ساعت شروع به کار و بعد از ساعت اداری) ، اجاره سالن فوتبال و والیبال(3 روز در هفته بعد از ساعت اداری) ، برنامه تنیس(همه روزها بعد از ساعت اداری) و برنامه کوهنوردی معمولاً دو سه هفته یک بار که همگی این برنامه ها جزء  اضافه کاری شرکت کنندگان محسوب می شود و انصافاً خشنودی بسیاری برای کسانی که از این امکانات استفاده می کنند ایجاد کرده است با این همه اقدامات ، شاهد گلایه و ناامیدی مدیر ارشد به علت بهره وری پایین کارکنان هستیم. مشخصاً رابطه مثبتی بین خشنودی کارکنان با بهره وری وجود دارد ولی واقعیت این است که :مقدار آن بسیار کوچک است!

چه باید کرد:در کتابی خواندم که نوشته بود: در واقع احتمال این که بهره وری موجب رضایت و خشنودی شود بیشتر است تا بر عکس آن!

دوباره مرور کنیم:رضایت از انجام درست کار درست ،  احساسی در افراد ایجاد می کند که عمر و عمق این نیروی انگیزاننده بیشتراز راهکارهای ذکر شده در پاراگراف بالایی است.در این رابطه به کارمندان و مدیران توصیه هایی می شود.قصد ندارم این بار از مدیران به صورت مفصل انتقاد کنم، با این که سهم زیادی  از بهره وری پایین کارمندان به نحوه  مدیریت کار و سرمایه های انسانی ارتباط دارد و آنچه امروز از آن به عنوان سکوت سازمانی و کاهش بهره وری و ... یاد می شود عمده دلیل آن به مدیریت ضعیف در سازمان ها بستگی دارد ولی روی سخن من با افرادی مثل خود من است (کارکنان):

احتمال رضایت مندی کارکنان بهره ور از عمل کرد خود ، بیشتر از احتمال بهره وری بیشتر کارکنان خشنود و خوشحال است .به این معنی که بهره ور بودن منجر به خشنودی و رضایت کاری می شود و آن احساس مثبت زمانی حاصل می شود که کار درستی را به روش درستی انجام دهید .البته نقش نظام های انگیزشی باید از این جا به بعد پر رنگ تر شود طوری که برای افزایش بهره وری انواع و اقسام پاداش ها را به تناسب تقدیم کنند و تضایف انگیزشی در رضایت از شغل در اینجا نیز باید اتفاق افتد.

کلید این قفل کجاست؟

من نیز برای فعالیتی چون فعال سازی نوعی از آموزش ها در سازمانی که اعتقادی به آموزش ندارد دچار این اشتباه شده ام که فکر می کردم بهره وری در این فعالیت به دنبال احساس خشنودی من از فعال سازی آموزش های درون سازمانی (رضایت کاری) حاصل می شود و منتظر چنین چیزی بودم اما حاصل نشد و پس از هفته ها که منتظر احساس علاقه به انجام این کار ماندم سپس یک روز مجبور شدم تا به درخواست یکی از همکاران برای هماهنگی یک دوره آموزشی داخل سازمانی اقدام نمایم.در این بین کلید قفل فعال سازی آموزش در این سازمان را پیدا کردم و اولین دوره تخصصی در زمبنه فعالیت شرکت را در سطح سازمان هماهنگ و به صورت درون سازمانی برگزار نمودیم و بعد از اجرای این دوره شروع کردم شناسایی افراد توانمند دیگر برای تدریس دوره های آموزشی دیگری و هر چه گذشت آموزش های ارزشمند تری اجرا شد و من مشتاق تر شدم و فهمیدم سهم من در حل این مسئله این بود که مقداری محصول با ارزش تولید کنم تا منجر به رضایت مندی من شود در حالیکه مشکلات و ضعف مدیریت پابرجاست و این تغییر نگرش باید از خود من شروع می شد و نه از مدیر یا اطرافیان من.

  • بهروز صمدی

نظرات  (۱)

موضوع بسیار خوبی بود،‌مثل همیشه.
سهم کارکنان و آنچه عاید آنها میشود، از ارتقای بهره وری معمولاً نادیده گرفته میشود.
سربلند باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی