وبلاگ شخصی بهروز صمدی

مدیریت منابع انسانی در نقش واحدی خدماتی

بهروز صمدی | شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۰۸:۱۵ ق.ظ | ۱ نظر

 امروزه نقش انکار ناپذیر مدیریت و کارکنان حوزه منابع انسانی در تولید و ارائه خدمات به کارکنان تا حدی است که نمی توان محصول اصلی سازمان را بدون خدمات واحد منابع انسانی در نظر گرفت و خدمات منابع انسانی و تولید مکمل یکدیگر بوده و در پاره ای از موارد حتی نمی توان مرز مشخصی بین این دو قائل شد.

امروزه و بیشتر در سال های گذشته واحد منابع انسانی پذیرای کارکنانی بود که شاید تخصص کافی در این حوزه را نداشتند و هر فردی را بکارگیری می کردند ولی اکنون از دید ارائه خدمات به کارکنان ، این وظیفه خطیر بخش مهمی از وظایف کارکنان حوزه منابع انسانی است و نحوه ارائه خدمات به کارکنان در انگیزش و رضایت آنان موثر است. همین موضوع باعث شده است حوزه های منابع انسانی که کیفیت خدماتشان متنوع و سطح خدماتشان نیز گسترده تر شده است، به تعدادافراد متخصص این حوزه  و گستره استخراج اطلاعات و مهم تر از آن به اشتراک گذاری بخشی از آن اطلاعات  اهتمام ورزند.

نقش مدیران حوزه منابع انسانی در ارائه خدمات بسیار پر رنگ است و چنانچه اشتباهی در ارائه خدمت رخ دهد بایستی به آن به عنوان یک فرصت نگریسته شود تا به وسیله آن بتوانند موجبات رضایت کارکنان را به عنوان مشتریان داخل سازمان فراهم اورند و آنان را خشنود سازند و توصیه شده است چنانچه در ارائه یک خدمت اشتباهی رخ داد باید به نحو "مناسب و سریع" اشتباه جبران شود ، بنابراین برای اینکه بتوان به نحو موثری جبران اشتباه صورت پذیرد باید:

1.به کارکنان این حوزه در این زمینه آموزش داد.

2.به کارکنان تفویض اختیار نمود.

3.از کارمند ناراضی عذرخواهی کرد.

4.یک مکانیسم ساده جهت انتقال نظرات کارکنان به عنوان مشتریان داخل سازمان ایجاد کرد.

5.از"ایستگاه های شنوائی" به منظور انتقال نظرات کارکنان استفاده کرد.

به عنوان مثال مدیر منابع انسانی یا روسای واحد های مختلف منابع انسانی ساعاتی از یک یا چند روز در هفته را تعیین نمایند تا مستقیماً پاسخگوی کارکنان باشند و این موضوع خوب اطلاع رسانی شود.چون مدیران حوزه های منابع انسانی پاسخگوی مشتریان داخل سازمان(کارکنان) می باشند و بایستی همواره درب اتاقشان به روی انان باز باشد.

به نقل از یکی از مدیران سابق خودروسازی در کشورمان چندین سال پیش زمانی که آقای دکتر ابوالعلایی معاون منابع انسانی شرکت زامیاد بودند ایشان هر چند وقت یکبار مستقیماً به خطوط تولید مراجعه و چند ساعتی را به گفتگوی رو در رو با کارگران می گذراندند و بسیاری از مشکلات انان را همانجا رفع  می نمودند.

ممکن است این سوال مطرح شود که چرا باید برای شناسایی ، دریافت و انتقال نظرات کارکنان سرمایه گذاری کرد و وقت گذاشت؟طی تحقیق انجام شده مشخص گردید با بکارگیری این رهیافت(تئوری جبران" تنها 8 درصد از کارکنان ناراضی اقدام به شکایت و بروز نارضایتی خود از وضع پیش آمده می نمایند و 92 درصد از آن ها گلایه ای نخواهند کرد.

در ا?ن رابطه مطلب? به نقل از ?ک? دوستان آقا? پ?مان متق? خواندم که ب? ربط نبود و با اجازه ا?شان ا?ن مطلب را ا?نجا ن?ز م? آورم:

درد دل آدم چه جور? باز م?شه؟

?ک? از د?الوگ ها? خ?ل? ز?با ب?ن فام?ل دور و آقا? مجر? در برنامه نوروز? کلاه قرمز?:
آقا? مجر?: واسه چ? در باز گذاشت?؟
فام?ل دور:واسه بهار.از در بسته دزد رد م?‌شه ول? از در باز رد نم?‌شه.وقت? ?ه در ُ باز بذار? که دزد نم?اد توش. فکر م?‌کنه ?ک? هست که در ُباز گذاشت? د?گه. ول? وقت? در بسته باشه، فکر م?‌کنه کس? ن?ست ُ ?ه عالمه چ?ز خوب اون ‌تو هست ُ م?‌ره سراغ‌شون د?گه.در باز ُ کس? نم?‌زنه. ول? در بسته رو همه م?‌زنند. خود شما به خاطر ا?ن‌که بدون? تو? ا?ن پسته دربسته چ?ه، م?‌شکن?دش.شکسته م?‌شه اون در.دل آدم هم مثل هم?ن پسته م?‌مونه.?ه سر? از دل‌ها درشون بازه. م?‌فهم? تو دلش چ?ه. ول? ?ه سر? از دل‌ها هست که درش بسته ‌اس. ا?ن‌قدر بسته نگهش م?‌دارند که
بالاخره ?ه روز مجبور م?‌شند بشکنند و همه‌چ? خراب م?‌شه.
آقا? مجر?: در دل آدم چه‌جور? باز م?‌شه؟
فام?ل دور:در دل آدم با درد دله که باز م?‌شه
  • بهروز صمدی

نظرات  (۱)

سلام وب با حال? دار? به ما هم سر بزن خوش حال م?ش?م

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی