وبلاگ شخصی بهروز صمدی

نقش آموزش در چرخه مدیریت عمل کرد کارکنان

بهروز صمدی | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۱، ۰۶:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر

1.هدف گذاری و برنامه ریزی اول دوره(هدف گذاری آموزش):

از مدیر انتظار می رود آنچه به عنوان اهداف،انتظارات،استانداردها و رفتارها که باید توسط کارمندش انجام و یا رعایت شود را مورد گفتگوی اقناعی و چهره به چهره قرار دهد و توافقی بین طرفین در خصوص آیتم های بیان شده صورت گیرد و مدیر باید مطمئن شود آنچه می گوید توسط کارمندش شنیده،فهمیده و پذیرفته شده است.

2.حمایت،هدایت ، نظارت مستمر و مربی گری(آموزش های حین کار و فوری و رسمی):

در این مرحله مدیر در یک نقش مربی تمام عیار باید ظاهر شود.مدیر و سرپرست باید بر کم و کیف کار کارمند نظارت کند ، او را راهنمائی کند و به اصطلاح لنگی او را بگیرد و به کارمند بازخورد های پرتعداد اما به موقع بدهد وآنچه مورد نیاز کارمند است برای انجام کار در اختیار او قرار بدهد.

3.ارزیابی عمل کرد و ارائه بازخورد(تعیین نیازهای آموزشی):

اندازه گیری و ارزیابی عامل بهبود و اصلاح می شود و در ارزیابی باید 2 چیز مورد ارزیابی قرار گیرد:

1.رفتار کارمند                        2.عملکرد کارمند.

پس مدیر بایستی رفتار و عمل کرد کارمند را نسبت به آنچه در مرحله 1 توافق و هدفگذاری شده بود ارزیابی کند و توصیه شده ارزیابی از کارمند توسط همه کسانی صورت گیرد که در طول دوره با کارمند از نزدیک ارتباط کاری داشته اند و صلاحیت ارزیابی کردن را دارند.لازم است در ارزیابی رفتار و عمل کرد باید وارد جزئیات شد و حتماً باید به کارمند بازخوزد داد و گفت کدام عمل کرد و رفتار در حد انتظار و قابل قبول نبوده است.

4.مرور،بازنگری و تحلیل عمل کرد اقدامات اصلاحی و پاداش(آموزش های رسمی تر و بلند مدت برای بهبود عمل کرد):

مهم ترین و دشوارترین مرحله مدیریت عمل کرد است.جلسه ای است رو در رو بین مدیر و کارمند که به گفتگو در مورد کارنامه ارزیابی می پردازند.مدیر فقط نقطه نظرات  خود را درباره  هر مورد کارمند بیان می کند و اجازه بحث و گفتگو و طرح سوال به کارمند نیز داده می شود.رفتار ها و عمل کرد ها ریشه یابی می شوند ،مدیر مثال می زند و از همه مهم تر راه هائی برای بهبود و اصلاح رفتار و عمل کرد برای دوره های بعدی تعیین و مورد توافق دو طرف قرار می گیرد.

تدوین برنامه های بهبود عمل کرد از مهم ترین نتایج این واحد است و باید مشخص شود دو طرف مدیر و کارمند باید چه کارهائی انجام دهند تا رفتار و عمل کرد کارکنان در دوره بعدی بهبود یابد.مدیران موفق تر دقت بیشتری از جلسه مرور عمل کرد را صرف حمایت ، ارائه پیشنهاد و راهنمائی کارمند می کنند و وقت قابل توجهی از این جلسه را به گفتگو در مورد آینده کار و کارمند اختصاص می دهند.در پایان جلسه می توان به هدفگذاری و برنامه ریزی برای دوره زمانی پرداخت.

برگرفته از کتاب مد?ر?ت عمل کرد دکتر بهزاد ابوالعلائ?

  • بهروز صمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی