وبلاگ شخصی بهروز صمدی

ضرورت مشارکت کارکنان در سازمان ، مثل هوا? تازه برا? تنفس ?ک موجود زنده است.همان طور که د?روز در جلسه آموزش? کارکنان تازه وارد  ن?ز گفته شد ن?رو? انسان? به لحاظ برخوردار? از قدرت اند?شه ، خلاق?ت و نوآور? بزرگ تر?ن دارا?? محسوب م? شود ، چرا که هرگونه بهبود و پ?شرفت در س?ستم ها? فن? و سازمان? ، توسط ن?رو? انسان? صورت م? گ?رد و توان فکر? و اند?شه ها? کارکنان به عنوان سرما?ه نهفته و راکد است.مد?ر?ت ارشد در سازمان با 2 فرا?ند روبروست.?ک?  انتشار اطلاعات و نحوها?ن کار در سطح سازمان و د?گر? نحوه توجه به بازخورد? است که کارکنان در قبال انتشار اطلاعات از خود نشان م? دهند که محصول آن پ?شنهادات کارکنان است .پس م? با?ست مقر? وجود داشته باشد تا کارکنان با تک?ه بر اند?شه خود و در راستا? اهداف سازمان برا? بهبود امور پ?شنهاد مطرح نما?ند.نظام پ?شنهادات همچن?ن ?ک? از راه ها? توانمندساز? کارکنان محسوب م? شود چون ن?رو? انسان? بر خلاف سا?ر منابع با مصرف کردن ، کاهش نم? ?ابد و مستهلک نم? شود و هرچه قدر از فکر خود بیشتر استفاده کند به همان اندازه توانائی هایش بهبود می یابد و راهکاری است که به کارکنان اجازه می دهد به جای اینکه همیشه مدیریت و رهبری شوند از توانائی خود بهره گیرند، فکر کنند و قوه خلاقیت خود را به کار اندازند و در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند و مشارکت با افزایش رضایت مندی انگیزه کارکنان را نیز بهبود می دهد.

از طرفی مطابق هرم مازلو ، مشارکت نیز یکی از نیازهای اساسی انسان به شمار می رود که می تواند موجب تعالی انسان ها شود .

ما در سازمان  به اجرای طرح بهبود مستمر که با نظام پیشنهادات استارت بخورد نیاز داریم و نظام پیشنهادات برای همه کارکنان سازمان خواهد بود، از عالی ترین رده تا پائین ترین سطح.

نظام پیشنهادات فقط انتقاد نیست بلکه در آن چاره نیز ارائه می شود و از این طریق کارکنان می توانند به همه امور و فعالیت ها بپردازند و پیشنهاد هایاصلاحی خود را بر اساس فرایندی مشخص و دستورالعمل مربوط تدوین و ارائه کنند.استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها توجه و حساسیت کارکنان را به فرآیندهای کار بیشتر کرده و با افزایش مشارکت ، خلاقیت و روحیه کارکنان ، راهکارهای عملی برای حل مسایل و مشکلات پیدا می شود.البته در سازمانی که به نظرات و پیشنهادات افراد  بی توجهی شده و فاقد چنین نظامی است احتمالاً  در ابتدا از این طرح استقبال نشود بنابراین برای کارکرد بهتر این نظام باید کار فرهنگی صورت بگیرد تا ذهنیت بدی که در کارکنان  از ارائه پیشنهاد و نحوه برخورد با آن ایجاد  شده تغییر یابد.البته که نباید انتظار داشت که اگر این سیستم مستقر شد از فردای آن روز پیشنهاد ها از جای جای سازمان سرازیر شود  بلکه برای معتبر سازی و ایجاد یک ذهنیت مثبت باید تلاش کرد  آن نیز با شعار امکان پذیر نیست و نیاز به حمایت مدیریت ارشد دارد و باید توجه کرد که این سامانه چندین سال است که امتحان خود را پس داده و از تکنیک های کاربردی در حوزه مدیریت دانش و تجربه است.با توجه به اینکه رویکرد مدیریت ارشد برقراری ارتباط با سطوح پائین تر سازمان است که این رویکرد را در برگزاری جلسات مختلف مدیر عامل با گروه های مختلف کارشناسان می توان دید و این نظام با استمرار نوآوری و بهبود عمل کرد نقش مهمی در برقراری ارتباط مدیریت ارشد حتی با پایین ترین سطوح را ایفا می کند و تمامی کارکنان ستاد و پروژه را در بر می گیرد.با توجه به اینکه این روز ها بحث راه اندازی گروه های غیر رسمی در سازمان داغ است و عده ای از مدیران به دنبال اجرای روش های پیشرفته ای از این دست هستند لازم است تا نظام پیشنهاد ها را به عنوان یکی از اقدامات نخستین خود در نظر بگیرند.امید است با استقرار فراگیر نظام پیشنهادها در سازمان مان زمینه بهبود عمل کرد، ارتقا کیفیت در سیستم ها،فرایند ها و خدمات و اصلاح و بهبود روش ها را به وجود آوریم.

(ادامه دارد)

  • بهروز صمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی