وبلاگ شخصی بهروز صمدی

به اشتراک گذار? اطلاعات

بهروز صمدی | سه شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۲۳ ق.ظ | ۱ نظر

پس از سمیناری که در هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز برگزار کردم ، توسط مدیر اداری شرکتمان به مدیر عامل  معرفی شدم و ا?شان چند دقیقه ای را  به راهنمائی من در خصوص منابع انسانی  و به بیان انتظاراتشان از این واحد پرداختند. خلاصه کلامشان لزوم تغییر نگرش کارکنان این واحد از حالت کارگزینی به منابع انسانی و تاکید بر اجرای طرح هائی مربوط به مدیریت دانش بود. از آن روز  دنبال راهی میگردم تا به سهم خود نگاه سازمان را به این واحد تغییر دهم.در همین راستا و با توجه به اینکه بازار استخدام و تمدید قرار داد کارکنان حسابی داغ است ، متوجه شدم یکی از دغدغه های سازمان ها ،  بخصوص سازمانهای پروژه محور تصاحب دانش کارکنانی است که بعد از تکمیل پروژه  و یا حین آن احتمال دارد سازمان را ترک نمایند که اتفاقاً هفته های گذشته نیز شاهد انفصال چند تن از کارکنان متخصص بودم و با توجه به اینکه یکی از کارکرد های منابع انسانی حفاری ، جذب و انتخاب و نگهداشت چنین کارکنانی خواهد بود ، لذا برای جلوگیری از به همراه بردن تجارب متخصصان پروژه به علت جدائی از سازمان و در راستای اجرای هم زمان طرح مدیریت دانش و مدیریت تجربه در مدیریت حفاری ، پیشنهاد کردم با راه اندازی سیستمی نرم افزاری مثل  Sharepoint و بکار گیری آن توسط متخصصان پروژه و سایر کارکنان سازمان، نسبت به ثبت اطلاعاتی نظیر مسایل طرح شده و تصمیمات متخذه در جلسات و به اشتراک گذاری آن ها اقدام کنند.چرا جلسات؟

در اکثر موارد ، جلسات برای تعریف مشکلات و حل مسائل سازمان برگزار می گردد و عمدتاً محصول جلسات ارائه راهکارهای کاربردی حاصل از دانش و تجارب متخصصانی است که احتمالاً تا امروز در بسیاری از سازمان ها بدین ترتیب این اطلاعات ، ثبت،مکتوب و به اشتراک گذاشته نشده است که البته از چند تا از مدیران هم این موضوع را استعلام کردم و آن ها   نیز موافق نظر من بودند .به قول یکی از اساتید اطلاع رسانی چنین مستنداتی تا جائی که اصطلاحاً کارکنان را نترساند بلامانع به نظر می رسد.نهایتاً مزایای اجرای طرح پیشنهادی به شرح ذیل می باشد:

انگیزش:ایجاد مکانیزمی انگیزشی است به دلیل اینکه کارکنان احساس خواهند کرد که در سازمان دیده می شوند ، در واقع با به اشتراک گذاشتن صورت جلسات ، سایر کارکنان سازمان فعالیت همکاران خود را دنبال می کنند.

مشارکت:شیوه ای موثر برای ایجاد احساس مشارکت ، تعلق خاطر و وفاداری در کارکنان از طریق اهمیت بخشیدن به کار و قدردانی در قبال انجام کار و حل مسائل.

ارزیابی عمل کرد:امکان ارزیابی کارکنان در نحوه برخورد با مسائل ، آن هم نه فقط بر اساس نتیجه نهائی ، بلکه تاحدودی بر اساس تلاش ها و تصمیمات اخذ شده و تصمیمات اخذ شده و اقداماتی که صورت پذیرفته است.

جانشین پروری و آموزش:جانشین پروری و ایجاد یادگیری از طریق انتقال دانش و تجارب مکتوب شده به سایر افراد بخصوص کارکنان جدیدالاستخدام.

5.همگرائی در سازمان:ایجاد همگرائی بین کارکنان در ارائه پیشنهاد و نوآوری در حل مسائل سازمان.وقتی کارکنان بدانند مشکلات سازمان چیست ، در راستای حل این مشکلات ایده پردازی می کنند و اهداف سازمان، اهداف کارکنان خواهد شد.

6.ایجاد تعهد: کارکنان در پیامد ها و آثار عمل کردشان ، هم در روزهای موفقیت و هم در روزهای شکست سهیم خواهند شد و در واقع کارکنان چون در جریان اطلاعات مربوط به عمل کرد سازمان که در واقع عمل کرد خود آن هاست قرار گرفته اند ، احساس عضویت ، مشارکت و مالکیت خواهند کرد و از طرفی چون فرصتی برای ابتکار و آزادی عمل در ارائه راه حل پیدا کرده اند باعث احساس مسئولیت بیشتری خواهد شد.

7.کنترل ، بازخورد و بهبود:این طرح امکان بازخورد موثر،سریع و فوری از طرف مدیران و سرپرستان از نطر زمانی به کارکنانی که در حل مسایل درگیر هستند را خواهد داد و در واقع موجب می گردد در طی این فرایند مستند سازی ، کارکنان را از غفلت و سستی بازداشت و انرژی آن ها را تمدید و تشدید کرد و راهنمای آن ها در ادامه تلاش هایشان گردید.در انتها اثر چنین طرح هائی را در زیر سیستم های مدیریت منابع انسانی و در این فرایند دامنه دار حتی از آگهی استخدام گرفته تا انفصال کارکنان می توان مشاهده کرد.

در این بین مدیران نقش تعیین کننده ای دارند.سعه صدر آن ها در پیگیری  و دریافت صورت جلسات و  اصرار بر ثبت وقایع را باید در نظر داشت. می توان به مدیران توصیه کرد این پروژه را با کارکنانی که آمادگی بیشتری دارند و از سطح بلوغ فکری بالاتری برخوردارند و به سازمان و اهداف آن وفادارترند شروع کنند و  به تدریج به همه کارکنان تعمیم دهند.استقرار نظام و فرهنگ به اشتراک گذاری صورت جلسات ، مثل هر اقدام و تحول و سیستم دیگری نیازمند صرف زمان کافی است.مدیران باید کمک کنند تا به استقرار زیر ساخت ها دست یابیم و قطعاً در بلند مدت به دستاوردهائی خواهیم رسید و نبایستی انتظارات را بر اقدامات کوتاه مدت معطوف کرد.در واقع مدیران و سرپرستان باید خودشان در رعایت به اشتراک گذاری اطلاعات الگوی کارکنان باشند.

 

  • بهروز صمدی

نظرات  (۱)

  • تحل?ل سامان پو?ا
  • با سلام لطفا به وبلاگ تحل?ل سامان پو?ا د?د و نظرتان را اعلام فرمائ?د. با تشکر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی