وبلاگ شخصی بهروز صمدی

پ?ام:سازمان به فکر آینده شماست پس شما هم به فکر سازمان باشید.

بهروز صمدی | سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۱، ۰۹:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

هدف اصلی تمامی فعالان مراکز آموزش صنایع  ’ انتقال آموزش به محل کار توسط فراگیران است.به همین منظور دکتر نیلی به عنوان نماینده فورد در هیات امنای دانشگاه میشیگان مقاله ای ارائه کرد با عنوان Transfer Of Training و نتیجه آن انتقال میانگین 10% آموزش به محل کار توسط فراگیران بود.2 عامل موثر این نتیجه خود فراگیر و دست اندکاران آموزش هستند. مراکز آموزش نقش پر رنگ تری در هدایت این موضوع دارد.مطابق با نظرسنجی ماهنامه ASTD آمریکا در خصوص میزان توجه به 3 فرایند آموزش کارکنان یعنی فاز اول یا Pre-Work ’ فاز دوم Learning Experience که خود تجربه آموزش است و فاز سوم یا Fllow Up که همان اقداماتی است که بعد از پایان دوره های آموزشی انجام می دهند نشان داد که اکثر شرکت های مورد بررسی 10% از زمان خود را به فاز اول ’85% به فاز دوم و 5% از وقت خود را به فاز سوم اختصاص می دهند.حال این سوال مطرح است در شرکت شما چند درصد پول و وقت مدیران ’ صرف هر کدام از این فاز ها می شود؟در این ماهنامه سوال دیگری مطرح شد:اگر در سازمان شما چقدر به آموزش توجه  شود آموزش شما بهبود می یلبد؟کدام فاز اهمیت بیشتری دارد؟نتیجه سوال این ماهنامه بدین صورت شد:

فاز اول :26% ’ فاز دوم 24% ’ فاز سوم 50% .

واقعاً قبل از آموزش پرسنل با بعد از آموزش آن ها داستانی دارد.مراکز آموزش باید هدف داشته باشند ’ البته این ایام  کار سختی پیش رو است مخصوصاً اینکه مدیران عامل به ادارات آموزش به عنوان هزینه نگاه می کنند اما لازم است فرایند های این ار به درستی صورت گیرد.باید بدانیم آموزش گیرنده و ما چه هدفی از این آموزش داریم.تمام مدتی که در آموزش فعالیت کردم درگیر این موضوع بودیم که قبل از آموزش سازمان ها چه کار باید بکنند تا آموزش ها اثربخش تر شود.در همین راستا با کمک همکاران اقدام به بازنگری دستورالعمل ها’فرم ها و آئین نامه ها و از همه مهم تر تغییر روش نیازسنجی ما بود.رمز موفقیت ما در نیازسنجی دقیق تر مشارکت در نیازسنجی بود.جائی شنیدم در شرکت سایپا یدک کلاسی برای کارکنان تعمیرگاه ها و نمایندگی ها برگزار می کردند.نمایندگی ها چون بخش خصوصی بودند کارگر ها را به علت هزینه به این دوره ها نمی فرستادند تا اینکه خود شرکت 50% هزینه ها را متقبل شد.فشار شرکت برای حضور این افراد در دوره های آموزشی که بیشتر شد نمایندگی ها و تعمیرگاه ها کودن ترین و خنگ ترین افرادشان را می فرستادند تا کارکنان باهوششان کار را یاد نگیرند و کنار خودشان نمایندگی جدید باز کنند.در واقع از قابلیت استخدام پذیری افراد می ترسیدند.قاعدتاً وقتی کسی چیزی یاد بگیرد شرکت ها راحت تر آنکس را استخدام می کنند.آدم ها نیز سرمایه خود را در گاو صندوق نگه می دارد و باید کاری کند تا ارزش آن سرمایه مدام بیشتر شود پس باید برای انسان های شایسته سرمایه گذاری کرد.پیام این کار این است:سازمان به فکر آینده شماست پس شما هم به فکر سازمان باشید.

  • بهروز صمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی