وبلاگ شخصی بهروز صمدی

از امتناع تا جذب ایده های جدید کارکنان

بهروز صمدی | شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۱، ۰۷:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر

وقتی کارمندی تصمیم به ارائه پیشنهادی می گیرد معمولاً چه اتفاقی روی می دهد.در کتابی مطلبی دراین باره خواندم که عکس العمل اطرافیان را در 6 مرحله  متصور شده بود :

1.امتناع:

وقتی مردم برای اولین بار با ایده ای مواجه می شوند از آن می گریزند زیرا با پیش ذهنیات آنها تفاوت دارد .

2.مقاومت:

وقتی برای بار دوم با ایده جدیدی مواجه می گردند در برابر آن مقاومت می کنند زیرا قادر به پذیرفتنش نیستند  و احتمالاً می گویند خب راستش منظورت را می فهمم ولی نمی توانم قبولش بکنم.

3.تا حدی پذیرفتن:

برای بار سوم تا حدی ایده جدید را قبول می کنند و احتمالاً می گویند با این ایده موافقم ولی تا هنگام عملی شدنش سکوت اختیار می کنم و تا موقع استفاده از آن در تردید به سر می برند.

4.پذیرش کامل:

برای چهارمین بار ایده جدید را کاملاً می پذیرند  زیرا حس می کنند آن ایده بیانگر تفکرات خودشان است . تو که می دانی ’ این ایده ها همانی بود که من فکرش را می کردم.

5.تا حدی جذب کردن:

دفعه پنجم با بکاربستن آن تا حدی جذبش می کنند و می گویند:امروز این ایده را بکار بستم محشر است.

6. جذب کامل:

برای بار ششم با تصاحب آن و انتقالش به دیگران کاملاً جذبش می کنند و می گویند:این ایده را دیروز در اختیار یکی از همکارانم قرار دادم.راستش این ایده اکنون به من تعلق دارد.

بسیار مهم است که با  کارکنان خلاق چگونه برخورد شود.برخی از کارکنان در همان بدو  ارائه ایده هایشان چنان سرکوب می شوند که دیگر هرگز واکنش های مثبتی را که سر راهشان سبز می شود ’ نمی بینند یا آن را بی ارزش می بینند.این رفتار باعث می شود آنان فقط از درصد ناچیزی از توانائی هایش ذهنی شان بهره ببرند و به آنچه هست رضایت می دهند و دیگر میل به تغییر و بهبود ندارند.

باید توجه داشت بر اساس تحقیقات به عمل آمده 62 درصد ایده ها زمانی مورد پذیرش قرار می گیرند که عرضه شوند بنابراین مدیران بالاخص مدیران منابع انسانی باید بستری را فراهم آورند تا کارکنان بتوانند به بیان ایده های جدیدشان مشتاق باشند.همان طور که پیش تر در مباحث مربوط به نظام پیشنهادات نوشته بودم مدیران نباید منتظر باشند ایده دهنده خود نیز آن کار را انجام دهد و بعد به او پاداشی بدهند بلکه در همان ابتدا چنانچه آن پیشنهاد سازنده بود باید آن فرد برای ارائه آن ایده مورد تشویق و ستایش شایسته قرار بگیرد.تشویق موجب پیشرفت است.اما متاسفانه بسیاری از مدیران و نظام های مدیریتی حاصل از ذهن آن ها بر نظام تنبیه تمرکز دارد و این مدیران نظام های پاداش به ندرت مانوسند.نمونه این رفتار را در شرکت? به وضوح می دیدم.وقتی به نظام های تشویق و پاداش را کنار هم می گذاشتید می دیدید بیشتر بحث تنبیه و تذکرداغ است.در واقع تخصص اصلی مدیران منفی نگر’ گرفتن مچ کارکنان به هنگام انجام کارهای نادرست بود.متاسفانه مدیر اداری آن شرکت را فقط در هنگام انجام کارهای نادرست می توانستیم ببینیم که مثل یک جت می آمد’برخورد می کرد و مثل یک جت می رفت و دیگر قابل مشاهده نبود.

 

 

  • بهروز صمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی