وبلاگ شخصی بهروز صمدی

تجزیه و تحلیل راهبردی شغل با تکنیک DACUM(ادامه)

بهروز صمدی | يكشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۰، ۱۰:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

—     DACUM  کلمه ای است که :    از حروف اول کلماتDeveloping A Curriculum  اقتباس شده است و به معنای تدوین یک برنامه درسی می باشد. براساس ریشه و خاستگاه اصلی دیکوم ،که از مرکز آموزش و پرورش، کارآموزی و استخدام  در کشور امریکا توسعه یافته است، از این واژه برای اشاره به مرحله تجزیه و تحلیل در یک الگوی پنج مرحله ای «برنامه ریزی درسی و آموزشی نظام دار» (SCID) اشاره می شود.

کارگاه تجزیه و تحلیل "دیکوم" ، متشکل از یک نفر تسهیل کننده کارگاه آموزشی و حدود 12 – 5 نفر از کارکنان متخصص و کارشناس از حرفه یا شغل مربوط و سایر قلمروهای مرتبط می باشد.

 "دیکوم" بر دو فرض منطبق است:

1.     کارکنان خبره ، دقیق تر از سایر افراد می توانند ، شغل یا حرفه خود ، زیردستان و یا همکاران خود را ، توصیف و تعریف نمایند.

2.     انجام درست هر وظیفه ، مستلزم به کارگیری دانش ، مهارت ها، ابزارها و رفتارهای مثبت کارکنان می باشد.

˜        چرا دیکوم؟

˜        مزایای تکنیک دیکوم:

*            تعامل گروهی ، استفاده از بارش مغزی ، هم افزایی گروهی، توافق گروهی ، جلب حمایت کارمند ، آینده محوری ، برون دادهای جامع و کیفیت برتر اشاره کرد. هنگامی که کمیته تحلیل شغل، چارت مربوط به یک حرفه را رسم می کند، مشارکت جدی اعضای کمیته در این فرایند ، منجر به حمایت آن ها از این برونداد می شود ، پشتیبانی مهمی که به ندرت می توان از سایر روش ها به دست آورد.

*            موفقیت هر سازمان یا شرکت ، همواره تابعی است از کیفیت کارکنانش و باید برای کمک به کارکنان برای مواجهه با چالش هایی که با آن مواجه هستند ، بهترین و کیفی ترین تحصیلات ،آموزش و بهسازی فراهم شود.لذا یکی از محصولات این تکنیک ، نیازسنجی آموزشی معتبری است که اهداف کلی،اهداف ویژه و حتی محتوای آموزش های مورد نیاز سازمان را ارائه می کند و هنگام طراحی یک برنامه یا دوره آموزشی جدید و یا بازبینی و تجدیدنظر در یک برنامه موجود ،به این سوال اساسی مربیان و مدرسان ، پاسخ داده می شود که:چه چیزی باید آموزش داده شود؟

*           تمام رویکرهای مدیریت و بهبود کیفیت نظیر  TQM، ISO9000 ، QS9000 ، ISO10015 و ... مستلزم مشارکت شرکت ها و سازمان ها برای تدارک و استفاده از اطلاعات دقیق و تفصیلی درباره وظایف ، نقش ها و مسئولیت های کارکنان ، فرایندها ، نظام ها ، وظایف و تکالیف کاری می باشد که دیکوم بهترین روش موجود برای جمع آوری این نوع اطلاعات است.

*           "دیکوم" شغل را به دقت تعریف می کند و دقیقاً آنچه که در حال حاضر در یک شغل در حال رخ دادن است شناسایی کرده و مشخص می نماید:

˜        - آیا تمام این وظایف دارای ارزش افزوده اند ؟

˜        - آنچه که دارد انجام می شود واقعاً باید انجام شود ؟

˜        - چه چیزهایی از افرادانتظار می رود انجام دهند که در حال حاضر انجام نمی دهند؟

˜        - چرا این وظایف غیر موثر و با ارزش افزوده کم را انجام می دهند؟      

˜        چه موقعی باید از "دیکوم " استفاده کرد ؟

*        زمانی که سازمانی تازه تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز می کند.

*        وقتی که مشاغل جدیدی به سازمان اضافه می شوند.

*    هنگامی که روش های جدید مانند تغییرات "فن آوری ، ساختاری، فرایندی،استانداردها و ... ، تغییرات شگرفی در چگونگی انجام مشاغل ایجاد می کند.

*        وقتی که مدت زیادی از آخرین دوره تجزیه و تحلیل شغل گذشته است.

*    زمانی که کارکنان با سابقه ای که شغل به دلیل توانائی های شخصی آنان تعریف  شده، با شاغلان جدید و تازه کار جایگزین می شوند.

  • بهروز صمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی